birgittar.blogg.se

En som älskar Livet!!!!!

Min pappa......del 1

Publicerad 2012-11-19 12:14:28 i Allmänt,

Har länge tänkt att blogga som sagt om mina minnen från de ja va lite till dagens datum.
Ja tappade tråden ett tag å skrev om andra saker men ida tänkte ja prova igen.
Jag växte upp i Skatträsk, en by i skogen mellan Abborrträsk och glommersträsk, med mina föräldrar Bror och Kerstin
mina syskon storebror Håkan och lillasyster Marie. jodå ja var mellanbarnet. Tilsammans med oss bodde också farmor Nancy.
Mamma å pappa drev ett mindre jordbruk som mamma skötte det mesta själv medans pappa körde buss på dagarna. ett tungt å slitit arbete men klagade aldrig. Har bara några glimtar av minnen från den tiden å önskade ida att man tagit mer foton som man kunnat visa sin egen familj idag.
Nåja ja vet att ja fick gå på jordbruksdagis på sommaren i abborrträsk tillsammans med andra byaungar som ens föräldrar arbetade med "slåttdanna" slog hö å hässjade. förmodligen va man för liten för att kunna hjälpa till å var säkert bara ivägen så då fick man gå på dagis. De var massor med ungar å tror att man hade jättekul eftersom man bara var hemma under andra tiden av året innan man började skolan.
Än idag kan jag känna doften från skolköket av spagetti å kättfärssås, varm scholad med ostmackor, pannakak med leverpastej å jordgubbssylt.
Sen när man blev gammal nog att hålla i räfsan fick man så vackert hjälpa till med räfsningen å sen när man blev riktigt duktig fick man hjälpa pappa att göra hässjan. Det var himla noga med jräntråden skulle ligga i rätt höjd, stoplarna skulle ha rätt avstånd mellan varann å man skull kunna göra en lagom "båla" = höhög, så man kunde bära den en bit utan att spilla ut hälften. Bålan skull man bära på axeln med hjälp av räfsan å upp på hässjan.
Det var ofta svettigt å när farmor el mamma kom med fikakorgen var det helt underbart. Då drack man svagdricka å mackor med smör, för inte så ofta hade man nått pålägg inte som ida skinka, korv el ost, nä det va hemmagjort smör å kanske en ljummen sokcerkaka. å man la sej ner i de nyslagna gräset å mådde så gott. Va ja minns var att det fanns inte så mycket mygg då eller andra småkryp utan man kunde ligga stilla i gräset å njuta av fikat tills rasten va över.
Under sommarn va det inte bara höbärjning utan allt annat skulle också göras men minns inte så mycket av det. Jo man cykla ju förståss, å vi bodde ju utmed sjön Skatträsk , så de gjorde man nästan varje da, antingen själv eller så me pappa. då var det inte frågan om flytväst å simma kunde man knappt men ut i båten skull man. Att ro lärde man sej fort, å mamma tvätta å sköljde ofta kläderna i sjön på sommaren så då fick man så vackert ro några varv  för nån tvättmaskin fanns inte förrän senare. Primitivt jodå!
utedass jajamen å där satt man på sommaren med öppen dörr å såg ut över gården å sjön. man kunde sitta länge ¨å fundera.............
Jo man hade ju inte så många kompisar hellre på den tiden å speciellt när man inte gick i skolan utan de va syskonen å ev kusinerna som kom å hälsa på. Min ena kusin Sören var han som oftast kom å vi var ofta nere vid sjön å fångade grodor, spindlar å andra sjökryp som fanns då. speciellt blodiglarna var spännande då man satt dom på benet å sögs fast å var svår att få lös.
Annars så hade ja en låtsaskompis som hette Karin, å nu när ja tänker efter så var hon nog ganska så verklig för mej. Farmor fick en dotter som fick barnförlamning å dog före 20 årsålder å ja tro det va hon som var min polare då. Kan se henne framför mej än ida å dom gamla korten som finns på henne är precis som ja minns min låtsaskompis. Lite lustigt! oj känner att ja skulle kunna skriva massor till men det gå ju inte just nu utan det får bli en del 2
Tack för ida!!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Birgitta

Jag älskar vintern!!!! när kylan nyper i näsan, skoterkörning, kaffekokning å min man förståss!! jajustja mina barn åxå!!!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela